donderdag 9 februari 2017

Op weg naar marathon nr. 15 ...

Geen marathon betekent meestal geen blog maar omdat mijn laatste officiële marathon alweer dateert van vorig jaar april is het wel tijd voor een kleine update.
 
Met het veranderen van werk heb ik minder tijd gekregen om te trainen, maar ik was van plan om toch een 6-uurs loop te doen. Dat was vorig jaar oktober. Het evenement zou in Zelzate zijn, dus lekker dichtbij. Mijn voorbereiding was niet helemaal ideaal, maar zo is er altijd wel iets. Helaas, enkele weken vooraf werd het hele evenement afgeblazen wegens technische problemen. Wat die technische problemen waren liet de organisatie in het midden. Zonder een duidelijk ander doel voor ogen had ik een kleine dip in mijn motivatie en liep ik heel weinig.
 
In december pikte ik de draad weer een beetje op en ik besloot om weer mee te doen aan de Warmathon van Studio Brussel, in Gent aan de Blaarmeersen. Het was de vrijdag voor kerst en ik wilde een hele dag vrij nemen, om uitgerust aan de start te verschijnen. Dat lukt helaas niet, in verband met een cursus op mijn werk. Ik moest dus 's morgens eerst nog naar Prinsenbeek. Iets voor 12 uur reed ik daar weg, onderweg at ik mijn brood op en vlug kleedde ik me om, graaide mijn spullen bij elkaar en reed naar Gent. Ik heb me enorm gehaast en zodoende stond ik ongeveer 5 minuten voor vertrek aan de start.
 
Vorig jaar had ik slechts 38 km gelopen op 6 uur tijd en dat wilde ik dit jaar zeker beter doen. Ik streefde naar 40 km. Ik had de weken ervoor veel squats gedaan, maar relatief weinig gelopen. Na ongeveer 16 km kreeg ik al een beetjelast van mijn bovenbenen. Niet veel, maar na 16 km ben ik dat niet gewend. Ik besloot rustig aan te doen, op het gemak tijd te nemen om iets te eten (1x een banaan en voor de rest stroopwafels) en te drinken (meestal water, op het eind cola) en af en toe een stukje te wandelen want 6 uur rennen zou ik toch niet volhouden.
 
De pijntjes in mijn bovenbenen gingen niet weg, maar werden ook niet erger en zodoende hobbelde ik (relatief) makkelijk richting de 40 km. Mijn doel was bereikt, maar er zat nog wel wat in het vat en met een rondje meer had ik de marathon-afstand overbrugd. Nog altijd een anderhalf uur te gaan dus misschien kon ik wel in de buurt van 50 km komen. Die anderhalf uur bleek iets korter, want er was niet stipt om 14 uur gestart en volgens mij werd er iets voor het hele uur gestopt om het live op de radio te kunnen meemaken. Ik zat aan 19 rondjes van 2,7 km en ik dacht nog een kwartiertje te hebben. Nog een rondje zou makkelijk moeten gaan in een kwartier, maar niet als je al 50 km achter de rug hebt. Ik besloot te stoppen met 51,3 km op de teller. De dag nadien zag ik op de site van StuBru dat er slechts 2 lopers 1 rondje meer als ik hadden gelopen in Gent.
 
 
Had ik nou nog maar een rondje geprobeerd, dacht ik eerst. Maar slechts 2 lopers voor me op een veld van 7200 lopers (hoewel het geen wedstrijd was)  vond ik toch geen slechte prestatie.
 
 
Met dit in het achterhoofd ben ik me nu aan het voorbereiden op de marathon van Zeeuws Vlaanderen. Er is nog veel werk aan de winkel: ik moet nog inschrijven, nog een kilo of 6 kwijt en nog veel kilometers maken. Maar met de squats ben ik alvast begonnen en ik heb nieuwe loopschoenen gehaald bij Kole Sport in Middelburg. Vorige keer kocht ik daar Nikes, waar ik veel te lang op gelopen heb, nu weer terug bij Brooke. Nieuwe sportsokken erbij en een hele berg gelletjes. Ik heb weeral zin om er weer keihard in te vliegen.
 

1 opmerking: