woensdag 8 juli 2009

Een nieuwe start

Afgelopen november heb ik de knoop doorgehakt: ik stop met roken !!! Ik was het allemaal beu: de vermoeidheid, het hoesten, het piepen. De blauwe pufjes die ik bijna dagelijks nodig had om een beetje fatsoenlijk te kunnen ademen (of was het vooral om te kunnen roken?). Buiten moeten roken als je in de kroeg zit. Ik vond het altijd iets triests hebben, buiten in het strontweer staan omdat je MOET roken. Als een junk, maar goed, als je al twintig jaar rookt ben je dat in feite ook.

En het besef dat, als ik gewoon doorga met roken, ik waarschijnlijk het grootste deel van mijn leven al achter me heb. En met een beetje pech is het laatste stukje ook niet zo heel leuk meer.
Ik heb mezelf ook vaak genoeg redenen gegeven om niet te stoppen. Of om het stoppen nog even uit te stellen. Na nieuwjaar, na carnaval, na de Graafjansfeesten, na de kermis, na de zomer... Als je net als ik graag een biertje drinkt is er altijd een reden om het uit te stellen. Een biertje en roken gaat namelijk prima samen. En als er dan net een feestje aankomt is het niet makkelijk om niet te roken terwijl je flink aan het bieren bent...

Ik heb dan ook maar beslist om in de weekends ook iets minder te drinken, vooral in het begin toch. Dat is soms nog een beetje gelukt ook. Het rookverbod in de horeca heeft me wat dat betreft wel een beetje geholpen. De laatste keer dat ik gesmokkeld heb is nu ook weer al wat maanden geleden: op een vrijgezellenavond met 9 rokers in een Gents café (waar dus gewoon gerookt mocht worden) terwijl de drank al een hele dag rijkelijk gevloeid had... Ik praat het voor mezelf nog goed, merk ik. Een oude gewoonte zeker?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten